Program Erasmus+ jest programem wspierającym uczestniczące w nim kraje w zakresie efektywnego wykorzystywania potencjału kapitału społecznego oraz promowania idei uczenia się przez całe życie. W ramach programu wzmacniane są i usprawniane systemu edukacji i szkoleń oraz istnieje możliwość zdobycia umiejętności wymaganych w obecnych czasach przez pracodawców. Dzięki programowi powstają możliwości nawiązania współpracy pomiędzy krajami lub zwiększenia zakresu współpracy i mobilności pomiędzy krajami partnerskimi.
Nadleśnictwo Maskulińskie w tym roku włączyło się w program w ramach sektora Kształcenia i szkoleń zawodowych, w Akcji 2, Partnerstwo strategiczne i złożyło wniosek, który został zatwierdzony do realizacji! Projekt o tytule "Partnerstwo strategiczne w Lesie Erasmusa" zdobył odpowiednią ilość punktów i dzięki temu mógł być on dofinansowany ze środków FRSE.
Do uczestnictwa w projekcie Nadleśnictwo Maskulińskie zaprosiło trzech partnerów: Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie, Niedersächsisches Forstliches Bildungszentrum w Seesen w Niemczech (Centrum Kształcenia Leśnego) i Robin Pépinières EARL w Saint-Laurent-du-Cros we Francji (Gospodarstwo szkółkarskie, ogrodnicze).
Celem projektu jest włączenie kadry Nadleśnictwa Maskulińskie oraz kadry nauczycielskiej z ZSL do europejskich centrów szkoleniowych poprzez zawiązanie i utrzymanie kontaktu z jedną z najbardziej aktywnych organizacji działających na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego w leśnictwie jaką jest Centrum Kształcenia Leśnego w Dolnej Saksonii. Nasza szkoła aktualnie, poza Technikum Leśnym, funkcjonuje jako Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, dlatego dlatego głównym celem projektu będzie budowanie programów nauczania opartych na niemieckim doświadczeniu i wdrażanie ich u nas pod kątem zapotrzebowania pracodawców, a jednym z pracodawców dla absolwentów Technikum Leśnego jest Nadleśnictwo Maskulińskie.
W trakcie pięciodniowego pobytu udało nam się zrealizować bardzo ciekawy program:
- pon, 14.05.2018 - Zapoznaliśmy się z systemem nauczania w NFBz w Seesen oraz zwiedziliśmy Park Narodowy Harzu.
- wto, 15.05.2018 - Odwiedziliśmy Zawodową Szkołę Leśną w Northeim.
- śro, 16.05.2018 - Odwiedziliśmy Szkołę w Ebstorf kształcącą w zawodach leśnika, ogrodnika, florysty. Poznaliśmy historię klasztoru Ebstorf oraz zwiedziliśmy olbrzymie torfowisko Pietzmoor.
- czw, 17.05.2018 - Wzięliśmy udział w zajęciach kameralnych, w ramach których poznaliśy kształcenie zawodowe w teorii i w praktyce.
- pt, 18.05.2018 - Zapoznaliśmy się z zasadami funkcjonowania stanowiska instruktora-opiekuna drwali odpowiedzialnego za unowocześnianie procesów odpowiedzialnych za ergonomię i bezpieczeństwo pracy w lesie.
Co nam dał ten wyjazd? Ano dzięki niemu mogliśmy wysunąć bardzo ważne wnioski:
- System edukacji powinien posiadać w ofercie wiele ścieżek rozwoju w jednym kierunku i być otwarty również dla doszkalających się.
- Teoria jest niezbędna ale najważniejszy jest znaczący udział praktycznej nauki zawodu. Pozwala on zwiększyć i ocenić własną efektywność oraz właściwie rozpoznawać zagrożenie bezpieczeństwa.
- Kadrę powinni stanowić praktycy a nie teoretycy – np. safety instructor, który jest drwalem praktykiem z dodatkowymi uprawnieniami, jest bezpośrednio związany z pracą w terenie, co daje możliwość rzetelnego oceniania wprowadzanych innowacji.
- Praktyczna nauka zawodu musi odbywać się w niedużych grupach.
- Uczniowie poprzez związanie z pracodawcą, zatrudniającym go na okres nauki, mają większą motywację do kształcenia się.
- Przy edukacji przyrodniczej należy motywować uczniów do samodzielnego myślenia. Wiedza teoretyczna jest uzupełnieniem do rozumienia otaczających procesów.
- W procesie nauczania należy korelować obserwacje przyrodnicze z m.in. historycznymi aspektami.