Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie

Deklaracja dostępności

Status zgodności

Głęboko wierzymy, że internet powinien być dostępny dla każdego i zobowiązujemy się do udostępnienia strony internetowej jak najszerszej grupie odbiorców, bez względu na ich okoliczności i możliwości.

W tym celu staramy się przestrzegać wytycznych Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA, opracowanych przez World Wide Web Consortium (W3C). Wytyczne te wyjaśniają, jak udostępniać treści internetowe osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić dostępność strony internetowej dla wszystkich osób: niewidomych, osób z ograniczeniami ruchowymi, z wadami wzroku, niepełnosprawnościami poznawczymi i innymi.

Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie mające na celu zapewnienie maksymalnej dostępności w każdej chwili. Korzystamy z interfejsu dostosowującego, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie wyglądu strony do ich indywidualnych potrzeb.

Dodatkowo, strona wykorzystuje aplikację opartą na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Aplikacja ta modyfikuje kod HTML strony, dostosowując funkcjonalność i zachowanie dla czytników ekranu, których używają osoby niewidome, oraz dla funkcji klawiatury używanych przez osoby z ograniczeniami ruchowymi.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie je usłyszymy. Możesz skontaktować się z administratorami strony pod adresem e-mail: zsdilsz@wp.pl

Nawigacja dla czytników ekranu i klawiatury

Nasza strona implementuje techniki ARIA (Accessible Rich Internet Applications) oraz różne zmiany zachowania, aby zapewnić, że niewidomi użytkownicy korzystający z czytników ekranu będą mogli czytać, rozumieć i cieszyć się funkcjami strony. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu odwiedzi stronę, otrzymuje propozycję przejścia do profilu czytnika ekranu, aby móc skutecznie przeglądać i obsługiwać stronę. Oto jak nasza strona spełnia najważniejsze wymagania czytników ekranu:
  1. Optymalizacja dla czytników ekranu: uruchamiamy proces w tle, który poznaje wszystkie komponenty strony, aby zapewnić zgodność także podczas aktualizacji. W trakcie tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne informacje za pomocą atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne opisy formularzy, opisy dla ikon, wskazówki walidacyjne dla pól formularza oraz rolę elementów takich jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okna) i inne. Ponadto proces skanuje wszystkie obrazy na stronie i dostarcza dokładny, oparty na rozpoznawaniu obiektów opis jako tag ALT (alternatywny tekst) dla obrazów, które nie są opisane. Dodatkowo rozpoznaje tekst osadzony w obrazach za pomocą technologii OCR (rozpoznawanie znaków optycznych). Aby włączyć dostosowania dla czytników ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o możliwości włączenia trybu czytnika ekranu po wejściu na stronę. Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
  2. Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury: Proces w tle dostosowuje również kod HTML strony i dodaje różne zachowania za pomocą JavaScriptu, aby umożliwić obsługę strony za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po stronie za pomocą klawiszy Tab i Shift+Tab, korzystania z menu rozwijanych za pomocą strzałek, zamykania ich przyciskiem Esc, wywoływania przycisków i linków za pomocą klawisza Enter, nawigacji między elementami radiowymi i zaznaczeniem checkboxów za pomocą strzałek oraz wypełniania ich za pomocą klawisza Spacji lub Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury mają dostęp do menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępnych przez kliknięcie Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony przy nawigacji klawiaturą. Proces w tle obsługuje również wyskakujące okna, przesuwając fokus klawiatury na nie natychmiast po ich pojawieniu się i uniemożliwiając fokusowi opuszczenie wyskakującego okna. Użytkownicy mogą również korzystać ze skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafiki), aby przejść do określonych elementów.

Profile dostępności obsługiwane na naszej stronie

  • Tryb bezpieczny dla osób z epilepsją: ten profil pozwala osobom z epilepsją na bezpieczne korzystanie ze strony, eliminując ryzyko ataków wywołanych przez migające lub błyskające animacje oraz ryzykowne kombinacje kolorów.
  • Tryb dla osób z wadami wzroku: ten tryb dostosowuje stronę do potrzeb osób z wadami wzroku, takimi jak pogarszający się wzrok, widzenie tunelowe, zaćma, jaskra i inne.
  • Tryb dla osób z niepełnosprawnościami poznawczymi: ten tryb oferuje różne opcje wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami poznawczymi, takimi jak dysleksja, autyzm, udar mózgu i inne, aby łatwiej skupiły się na istotnych elementach strony.
  • Tryb przyjazny dla osób z ADHD: ten tryb pomaga osobom z ADHD i zaburzeniami rozwojowymi w łatwiejszym czytaniu, przeglądaniu i skupieniu się na głównych elementach strony, znacznie redukując rozpraszacze.
  • Tryb dla osób niewidomych: ten tryb dostosowuje stronę do współpracy z czytnikami ekranu, takimi jak JAWS, NVDA, VoiceOver i TalkBack. Czytnik ekranu to oprogramowanie dla osób niewidomych, instalowane na komputerach i smartfonach, a strony muszą być z nim kompatybilne.
  • Profil nawigacji klawiaturą (dla osób z ograniczeniami ruchowymi): ten profil umożliwia osobom z ograniczeniami ruchowymi obsługę strony za pomocą klawiszy Tab, Shift+Tab i Enter. Użytkownicy mogą również korzystać ze skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafiki), aby przejść do określonych elementów.

Dodatkowe dostosowania interfejsu, projektu i czytelności

  • Dostosowanie czcionki – użytkownicy mogą zwiększyć i zmniejszyć jej rozmiar, zmienić rodzinę (typ), dostosować odstępy, wyrównanie, wysokość linii i więcej.
  • Dostosowanie kolorów – użytkownicy mogą wybrać różne profile kontrastu kolorów, takie jak jasny, ciemny, odwrócony i monochromatyczny. Dodatkowo mogą zmieniać schematy kolorów tytułów, tekstów i tła, z ponad siedmioma różnymi opcjami kolorystycznymi.
  • Animacje – osoby z epilepsją mogą zatrzymać wszystkie animacje za pomocą jednego kliknięcia. Animacje kontrolowane przez interfejs obejmują filmy, GIF-y i przejścia CSS.
  • Podkreślanie treści – użytkownicy mogą podkreślić ważne elementy, takie jak linki i tytuły, lub tylko elementy skupione lub zaznaczone kursorem.
  • Wyciszanie dźwięku – użytkownicy z aparatami słuchowymi mogą doświadczać bólu głowy lub innych problemów z powodu automatycznego odtwarzania dźwięku. Ta opcja pozwala im natychmiast wyciszyć całą stronę.
  • Zaburzenia poznawcze – korzystamy z wyszukiwarki połączonej z Wikipedią i Wikisłownikiem, co umożliwia osobom z zaburzeniami poznawczymi zrozumienie znaczenia fraz, skrótów, slangu i innych wyrażeń.
  • Dodatkowe funkcje – oferujemy użytkownikom opcję zmiany koloru i rozmiaru kursora, korzystania z trybu drukowania, włączania wirtualnej klawiatury i wielu innych funkcji.

Zgodność z przeglądarkami i technologiami wspomagającymi

Dążymy do obsługi jak najszerszego wachlarza przeglądarek i technologii wspomagających, aby użytkownicy mogli wybierać narzędzia najlepiej dopasowane do ich potrzeb, z jak najmniejszymi ograniczeniami. Dlatego staraliśmy się obsługiwać wszystkie główne systemy, które obejmują ponad 95% rynku, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge oraz czytniki ekranu JAWS i NVDA.

Uwagi, komentarze i opinie

Pomimo naszych najszczerszych starań, aby każdy mógł dostosować stronę do swoich potrzeb, mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie dostosowywania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego. Niemniej jednak, stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i udoskonalając jej opcje i funkcje, a także opracowując i wprowadzając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności w miarę postępu technologicznego. W razie potrzeby skontaktuj się z nami pod adresem: zsdilsz@wp.pl.