Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie
Ogrodnik
Symbol cyfrowy zawodu: 611303
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie: OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie ogrodnik powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie:
1) wykonywania prac związanych z prowadzeniem upraw roślin warzywnych, przyprawowych i grzybów jadalnych, roślin ozdobnych oraz sadowniczych;
2) wykonywania prac związanych ze zbiorem, przechowywaniem i sprzedażą plonów ogrodniczych;
3) prowadzenia i obsługi mikrociągnika oraz wykonywania prac maszynami stosowanymi w ogrodnictwie.
Zadania i czynności
Głównym celem pracy ogrodnika jest produkcja i pielęgnacja roślin – zarówno w obiektach zamkniętych jak i na wolnym powietrzu oraz porządkowanie i sprzątanie terenu otaczającego zieleń.
W zależności od kierunku, w jakim się specjalizuje, przedmiotem produkcji mogą być warzywa, owoce, kwiaty, lub grzyby jadalne uprawiane w szklarni lub na polu. Ogrodnik może tez zajmować się konserwacją i pielęgnacją terenów zieleni.
Ogrodnik – producent zakupuje nasiona i sadzonki lub pobiera sadzonki z materiału matecznego. Przygotowuje glebę, przeprowadza zabiegi specjalistyczne takie jak np. orka, bronowanie, kultywatorowanie. Wykonywanie tych prac odbywa się przeważnie przy użyciu sprzętu mechanicznego. W szklarni również przygotowuje się podłoże pod wysiew nasion lub wysadzenie sadzonek. Kolejne czynności to opryski przeciw chorobom i szkodnikom, zbiór, sortowanie oraz bardzo często sprzedaż.
Zadaniem ogrodnika terenów zieleni jest konserwacja i pielęgnacja powierzonej mu zieleni. Na konserwację składają się takie prace uprawowe jak: uprawa gleby przygotowanie jej pod nowe nasadzenia (przekopanie, zagrabienie, zaoranie, bronowanie,) nawożenie sadzenie drzew, krzewów, bylin, obsadzanie kwietników i pojemników kwiatami rabatowymi, przesadzanie roślin doniczkowych.
Prace pielęgnacyjne – to opryskiwanie roślin przeciwko chorobom i szkodnikom , które wykonuje się różnym sprzętem od małych ręcznych opryskiwaczy poprzez opryskiwacze plecakowe do opryskiwaczy ciągnikowych. Podlewanie, zraszanie te zabiegi dotyczą zarówno roślin znajdujących się w pomieszczeniach jak i roślin rosnących na wolnym powietrzu. W zależności od powierzchni przeznaczonej do podlewania jak i od ilości roślin do podlewania używa się różnego sprzętu. Koszenie trawników to kolejna ważna czynność. Do koszenia używa się różnorodnego sprzętu i maszyn, np. kosiarki elektryczne, spalinowe, doczepiane do ciągników lub ciągnikowe.
Środowisko pracy
Materialne środowisko pracy
Ogrodnik pracuje najczęściej na wolnym powietrzu lub w pomieszczeniu zamkniętym typu szklarnia, palmiarnia, hala gdzie przechowywane są rośliny, magazyny. Prace wykonuje często w zmiennych warunkach pogodowych (wysokie i niskie temperatury, duża wilgotność powietrza, wiatry) i w różnych, często niewygodnych pozycjach. Zagrożenie stanowią używane ostre narzędzia (sekatory, noże) i ostre części maszyn będących w ruchu.
Warunki społeczne
Praca ogrodnika jest głównie pracą zespołową. Dotyczy to zarówno produkcji jak i pielęgnacji roślin. Ogrodnicy pracują w brygadach np. przy przesadzaniu roślin, zbiorze plonów, przy obsadzaniu kwietników, grabieniu liści. Praca ta ma również charakter indywidualny np. koszenie trawników, cięcie żywopłotów. Praca w zespole powoduje, że kontakty z ludźmi są intensywne i polegają przede wszystkim na współpracy.
Warunki organizacyjne
Czas pracy ogrodnika kształtuje się w granicy 6 – 9 godzin. W ogrodnictwie nie spotyka się pracy zmianowej lecz występuje praca sezonowa. W okresie bardzo intensywnych prac kierownik może zadecydować o pracy po godzinach. Czas pracy może być również przedłużony w okresie wysyłki lub sprzedaży plonów. Nie spotyka się pracy nocnej ale może występować praca w wolne dni szczególnie w szklarniach (np. przy podlewaniu roślin).
Wymagania psychologiczne
Praca ogrodnika to głównie praca rąk i palców. Musi on sprawnie manipulować palcami przy pracach takich jak: pikowanie, usuwanie pędów bocznych, usuwanie liści, ogławianie, usuwanie stożków wzrostu, przy zbiorze i ręcznym sortowaniu owoców. Ogrodnik musi też sprawnie posługiwać się sekatorami i nożami przy cięciu sadzonek. Przydatny jest w tym zawodzie umiejętność rozróżniania barw, poczucie estetyki.
Bardzo przydatne są uzdolnienia techniczne (przy obsłudze sprzętu ogrodniczego, kosiarek, wózków akumulatorowych i innych pojazdów mechanicznych) Niezbędna jest też dobra ostrość wzroku, szybki refleks, zmysł równowagi. Praca ogrodników przebiega głównie w zespołach, brygadach, dlatego ważne są :umiejętność współdziałania, umiejętność pracy w szybkim tempie, wytrzymałość na długotrwały wysiłek. W wykonywaniu prac ogrodniczych wymagana jest dokładność i cierpliwość.
Wymagania fizyczne i zdrowotne
W zawodzie ogrodnika (dużej ilości pracy fizycznej) konieczny jest sprawny układ kostno -stawowy, duża sprawność układu mięśniowego oraz znaczna sprawność narządów ruchu. Prace w ogrodnictwie zaliczane są do prac średnio ciężkich i ciężkich. Szczególnie ciężkie są wszelkie prace ziemne. Przeciwwskazaniami do pracy w tym zawodzie są wady wzroku nie poddające się korekcji, zaburzenia równowagi i świadomości, alergie.
Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie Oświadczenie o dostępności
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email zsdilsz@wp.pl
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to zsdilsz@wp.pl