Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie
Operator Maszyn Leśnych
Symbol cyfrowy zawodu: 834105
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie: LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn leśnych powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie:
1) obsługi maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach z zakresu zagospodarowania lasu;
2) obsługi maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach z zakresu użytkowania lasu.
Zadania i czynności
Wykonuje różne prace związane ze ścinaniem, okorowywaniem i cięciem drzew na kawałki. Dba również o młode drzewka używając do tego specjalistycznego sprzętu. W szkółkach leśnych obsługuje ciągniki oraz doczepiane do nich urządzenia, takie jak glebogryzarki, mechaniczne sadzarki, pługi, siewniki, wyorywacze, zamgławiacze, opylacze, opryskiwacze itp. Przy pomocy ciągników wykonuje pasy przeciwpożarowe w lesie; obsługuje okrzesywarki mechaniczne służące do odcinania gałęzi od pnia; karczuje pnie i korzenie powalonych drzew, rozdrabnia je oraz oczyszcza wykarczowany obszar z resztek drewna przy pomocy urządzenia nazywanego karczownikiem. Gałęzie i inne fragmenty drzew, które nie mogą być wykorzystane do produkcji desek itp. rozdrabnia na kawałki rębarkami mechanicznymi.
Zwozi ścięte drzewa w jedno miejsce używając do tego np. forwarderów, skiderów. Ścięte pnie oczyszcza z kory np. przy pomocy korowarki albo bardziej wszechstronnego sprzętu, czyli harwestera. Ścięte pnie i dłużyce (kłody o średnicy ponad 20 cm i długości ponad 6 m) po zwiezieniu na miejsce składowania, w którym czekają na transport do tartaku układa w stosy (tak zwane mygły) Używam różnorodnych narzędzi i maszyn (m.in. wciągarek mechanicznych i żurawi przejezdnych. Przed rozpoczęciem pracy musi sprawdzić stan maszyn, których będzie używać, uzupełnić paliwo, olej itp. Po skończonej pracy zjeżdża do bazy, czyści sprzęt, sprawdza, czy któraś część nie wymaga naprawy, konserwacji albo wymiany na nową.
Środowisko pracy
Operator maszyn leśnych pracuje na otwartych przestrzeniach (obszarach rolniczych i leśnych, budowach, tartakach), w różnych porach roku i warunkach atmosferycznych. Ponadto niektóre czynności są wykonywane również w pomieszczeniach zamkniętych (np. w przedsiębiorstwach przemysłu drzewnego).
Wymagania psychologiczne
Technik leśnik zmuszony jest do długotrwałych, często samotnych, wędrówek po lesie. Musi więc wykazywać wytrzymałość na wysiłek i mieć dobrą orientację w terenie. Konieczność obserwowania lasu wymaga dobrego wzroku (także widzenia o zmroku) i słuchu. Technik leśnik musi być spostrzegawczy, umieć błyskawicznie zauważać drobne nawet zmiany w stanie lasu. Niektóre sytuacje wymagają od niego szybkiego refleksu – od umiejętności szybkiego podjęcia decyzji i działania może zależeć nie tylko bezpieczeństwo lasu, ale i życie ludzkie. Dzieje się tak np. wobec pożaru czy zagrożenia ze strony kłusownika. Sytuacje kryzysowe wymagają też dużej odwagi.
Technik leśnik powinien ponadto cechować się skrajnie różnymi umiejętnościami. Z jednej strony musi umieć współpracować i współdziałać w grupie, z drugiej –radzić sobie samodzielnie, bez możliwości nawiązania kontaktu z innymi osobami. Organizując pracę innych, powinien umieć łatwo nawiązywać kontakty z ludźmi i wykazać się umiejętnością postępowania z innymi.
W pracy tej dobrze będą się czuły osoby zainteresowane biologią. Potrzebne są też pewne uzdolnienia rachunkowe, np. aby sprawnie dokonywać pomiaru drzew. Konieczna jest też umiejętność posługiwania się różnymi narzędziami i znajomość zasad ich działania. Praca technika leśnika to również czynności typowo urzędnicze – przygotowywanie sprawozdań, planów, raportów, dokumentacji. W związku z tym oczekuje się predyspozycji do wykonywania czynności biurowych i podstawowych umiejętności w tym zakresie (maszynopisanie, podstawowa wiedza z zakresu księgowości), jak również podstawowej wiedzy prawniczej.
Wymagania psychofizyczne
Operator powinien być w pełni sprawny fizycznie i ruchowo, dość silny, odporny psychicznie, gdyż jest narażony na stres wynikający z dużej odpowiedzialności i zagrożenia wypadkami, wytrzymały. Powinien też mieć sprawny układ kostno-stawowy, oddechowy i krwionośny, dobrą koordynację wzrokowo-ruchową, gdyż jego praca polega przede wszystkim na precyzyjnym manipulowaniu ciężkimi maszynami. Cechami niezbędnymi w tym zawodzie są: odpowiedzialność za bezpieczeństwo ludzi i za urządzenia, rozwaga, podzielność i koncentracja uwagi, ostrożność, dokładność, wyobraźnia przestrzenna, zdolność przewidywania konsekwencji swoich działań, zdolności techniczne, mechaniczne i manualne. Operator musi umieć skoncentrować się na konkretnych czynnościach i jednocześnie mieć świadomość tego, co dzieje się wokół niego. W zawodzie tym potrzebny jest refleks, gdyż trzeba podejmować decyzje w sytuacjach awaryjnych oraz umiejętność pracy w warunkach niebezpiecznych. Jednocześnie operator powinien być odporny na monotonię pracy, dokładny, sumienny, solidny. Do obsługi maszyn leśnych przydatne są zainteresowania i umiejętności techniczne oraz uzdolnienia manualne.
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są zaburzenia równowagi i świadomości, wady wzroku, których nie można skorygować okularami, daltonizm, schorzenia słuchu, wady i choroby kręgosłupa, choroby serca i układu krążenia, schorzenia układu oddechowego, alergie, epilepsja. Zawód ten obarczony jest ryzykiem zachorowań na choroby odkleszczowe.
Zespół Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie Oświadczenie o dostępności
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email zsdilsz@wp.pl
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to zsdilsz@wp.pl